Bajkoterapia jest metodą wsparcia psychoterapeutycznego wykorzystywaną w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (3-9 lat), w której bajki terapeutyczne pomagają dzieciom w pokonaniu ich lęków, oraz poradzeniu sobie z wyzwaniami i problemami jakie napotykają w życiu. Bajki towarzyszą nam od dzieciństwa. Wszyscy znamy bajki „Kot w butach”, „Sierotka Marysia”, Kopciuszek”. Te czytane kiedyś przez naszych dziadków, rodziców w końcu my sami czytaliśmy naszym dzieciom. Historie bohaterów poruszały nas i wprowadzały w świat przygód z którym często utożsamialiśmy swoje przeżycia w dzieciństwie. Świat się zmienia, zmieniają się również przeżycia, wyzwania i problemy z którymi muszą poradzić sobie dzieci. Z pomocą przychodzą tutaj Bajki Terapeutyczne. Bajki nawiązują do aktualnych czasów i opowiadają o realnych problemach naszych dzieci. W opowiadaniu na przykładzie przygód bajkowego bohatera opowiedziana jest konkretna sytuacja z jaką zmierza się aktualnie dziecko. Chodzi o to, aby oswoić dziecko z emocjami, pomóc mu je uzewnętrznić, nazwać je, pomóc zrozumieć przyczyny ich powstania. Następnie wskazać możliwość poradzenia sobie z problemem, oraz wskazać skuteczną, bezpieczną drogę wyjścia z opresji i tym samym możliwości pozytywnego rozwiązania trudnej dla dziecka sytuacji. Prekursorką Bajkoterapii jest Doris Brett, która w swojej książce „Bajki, które leczą” wskazuje na taki właśnie ich cel. Bajki terapeutyczne wykorzystywane są do walki z zaburzeniami lękowymi u dzieci, regulacji emocji, relaksacji, koncentracji, umiejętności komunikacji i budowania więzi z bliskimi i otoczeniem. Bajkoterapia doceniana i stosowana jest w terapiach przez psychologów, terapeutów, pedagogów. Stosowana jest zarówno w gabinetach terapeutycznych jak również w domach rodzinnych, na lekcjach wychowawczych i w przedszkolach. Elementy Bajki Terapeutycznej :
- Główne wydarzenie , trudna sytuacja w której znajduje się dziecko
- Fabuła umieszczona w fantastycznym świecie i zgodna z problemami dziecka
- Język emocji, których doświadcza dziecko w obecnej sytuacji pomagający w przeżyciu trudnych emocji
- Główny bohater jest postacią z którą dziecko się identyfikuje, oraz postacie pośrednie mające role ekspertów, pomocników, doradców
- Szczęśliwe zakończenie i znalezienie najlepszego, bezpiecznego dla dziecka rozwiązania
- Doświadczenie i nauka, które pozwolą dziecku poznać sposoby na pokonywanie swoich trudności życiowych